Ontwerpen van routetreinsystemen
Vooral autofabrikanten zetten steeds vaker routetreinen in om productiegebieden te bevoorraden. Dit verwijst naar handmatig bediende industriële vrachtwagens met meerdere opleggers. De chauffeur levert het materiaal en haalt tegelijkertijd lege ladingdragers op.
SNELLE LINKS
- Ontwerp van routetreinsystemen
- Treinlengte
- Effecten op de toepassingsgebieden
- Plan op tijd
- Schoon en milieuvriendelijk
- Industrie 4.0
- Optimalisatie onderdelenvoorziening met routetreinen
- Neri routetreinsystemen – de veiligste en meest efficiënte oplossing voor uw interne materiaalstroom
Ontwerpen van routetreinsystemen
Bij het ontwerpen van het routetreinsysteem staat de planner voor de vraag hoe het systeem voor zijn specifieke toepassing moet worden ontworpen. Drie aspecten worden bijzonder intensief besproken:
- de standaardisatie van processen en transportmiddelen,
- het optimaliseren van de laad- en losprocessen en
- het systeem flexibeler maken in het licht van gewijzigde transporteisen en verstoringen.
Afhankelijk van de planningsfase (ruwe planning, gedetailleerde planning) worden de volgende streefwaarden gedefinieerd:
routetrein nodig heeft
Aantal sleepboten, aantal trailers op type basis
medewerkers
Nauwkeurige opgaven over het benodigde aantal trekkers en logistiek medewerkers
rondleidingen per dag
Bekijk de tours in de tijd
totale afstand
Lay-out gebaseerde evaluatie van de afzonderlijke routes
proces tijden
Laden, rijden en lossen in de Gantt chart
trein lengte
De lengte van de routetrekker die de trekker gaat trekken is afhankelijk van het fabrieksterrein, gangpadbreedtes, trekkercapaciteit, type (opbouw) van de transportwagens en veiligheidsvoorschriften. Voor leveringen aan productielijnen zijn vaak twee tot drie karren nodig.
Langere treinen (ongeveer zes tot acht) zijn mogelijk zolang de trekker voldoende capaciteit heeft, de spoorvolging van de trolleys goed is afgesteld en er gangpaden zijn die groot genoeg zijn voor de bochten van de trein. Typisch in magazijnen zie je treinen van zes tot acht auto's die materiaal vervoeren van en naar het dok (laadperron). Ze worden ook vaak aangetroffen in opslag- en sorteerfaciliteiten.
Er zijn verschillende soorten transportkarren en configuraties die kunnen worden gebruikt, afhankelijk van de behoeften van de klant. Het kiezen van een geschikte is afhankelijk van de grootte, het gewicht en de vorm van uw lading en product, de fabriekslay-out en of er een volgordesysteem wordt gebruikt.
Effecten op de toepassingsgebieden
Als je heftrucks vervangt door trekkerstreinen, moeten er wijzigingen worden aangebracht in de gebruiksgebieden om het nieuwe systeem te kunnen gebruiken. Om deze reden is het ten zeerste aan te raden om uw fabrieksmedewerkers te betrekken bij de planning, aangezien zij meer vertrouwd zijn met de materiaalstroom en de problemen die vaak voorkomen tijdens transport.
Daarom moeten fabrieksarbeiders worden opgeleid in het juiste gebruik van tractor en sleepwagen. Effectieve en correcte bediening verhoogt de algehele productiviteit.
Het is ook vermeldenswaard dat het gebruik van routetreinen slechts één machinist nodig heeft om de trein te besturen (tenzij een geautomatiseerde oplossing wordt gebruikt). Dit zorgt ervoor dat andere medewerkers op een zinvolle manier in andere functies kunnen worden ingezet.
Vooruit plannen
Overstappen van vorkheftrucks naar routetreinsystemen hoeft niet pijnlijk te zijn als u dienovereenkomstig plant. De voordelen zijn de kosten en tijd om te implementeren meer dan waard.
Als je niet plant, ben je van plan te mislukken. Als u succesvol wilt zijn met de omschakeling, is een vroege planning essentieel.
Maak een lijst van al uw doelen en analyseer het huidige scenario. U kunt ook simulaties gebruiken om uw aannames te testen en te bevestigen welke aanpak u moet volgen. Het identificeren van verbeterpotentieel moet ook deel uitmaken van het planningsproces.
Als het conversieproject erg groot is en factoren bevat die productie en output kunnen belemmeren, plan de conversie dan in fasen. Een verandering in processen betekent veranderingen in werk en gewoonten voor werknemers. Het overstappen van goederenvervoer op routetreinen kan op weerstand stuiten. Bereik kleine mijlpalen in plaats van het hele project smaakvoller te maken. Gebruik de ervaring van intralogistieke planners of professionals om ervoor te zorgen dat het hele plan past in de omgeving van uw faciliteit.
Schoon en milieuvriendelijk
Met alle discussies over veranderingen in het milieu, emissiereductie en energiezuinige bedrijfsvoering, is de overstap naar een routetreinsysteem de juiste Bağlantı-manier. Tractoren worden meestal aangedreven door batterijen. Tractoren hebben minder vermogen nodig om te werken. Dat betekent minder brandstof en minder uitstoot.
Heftrucks kunnen niet volledig worden geëlimineerd, omdat ze nog steeds nodig zijn voor het laden en lossen van bijvoorbeeld vrachtwagens, terwijl tractoren en opleggers binnen de fabriek worden gebruikt. Dat is prestatie die efficiëntie aanvult.
Industrie 4.0
Als u van plan bent een intelligente fabriek (smart factory) te ontwikkelen, kunnen routetreinen u hierbij ondersteunen. Ze kunnen bijvoorbeeld worden uitgerust met sensoren zoals gewichts- of snelheidssensoren om belangrijke parameters bij te houden. De data van deze sensoren kunnen worden gebruikt om levertijden en ketens efficiënter te maken.
De gegevens die door routetreinen worden verzameld, kunnen ook worden gebruikt voor voorspellend onderhoud. Zo kan worden vastgesteld of de routetrein ondermaats werkt en kunt u hem servicen voordat hij uitvalt. Dit vermindert de uitvaltijd en elimineert vervangingskosten.
Optimalisatie onderdelenvoorziening met routetreinen
In tijden van lean productiesystemen wordt de heftruck als intern transportmiddel in de productie- en montageruimte steeds minder belangrijk. "De routetreinsystemen doen dit beter",
Een routetrein rijdt meestal op een bepaalde route. In sommige gevallen rijdt het volgens een dienstregeling of met een vast interval. De bedrijven verwachten bijvoorbeeld processtandaardisatie, minder transporten, lagere voorraden en lagere personeelskosten. Sommige integreren de eis van een heftruckvrije fabriek in hun productiesystemen om onder meer het risico op ongevallen te verminderen. Ze beloven niet alleen meer veiligheid, maar ook transparante en efficiënte processen voor aan- en afvoer.
Neri routetreinsystemen - de veiligste en meest efficiënte oplossing voor uw interne materiaalstroom
Binnen of buiten, groot of klein, zwaar of licht - met de routetreinsystemen van Neri vindt u precies de juiste routetreinoplossing voor uw eisen. Van eenvoudige toepassingen met eenzijdig laden/lossen tot complexe toepassingen met tweezijdige laadmogelijkheden in het buitengebied bieden wij u maatwerkroutewagenoplossingen.